החברים של נטאשה – בהופעה חיה
אלבומי הופעה, יש המון כאלו. יותר מדי לטעמי. פעם אמנים היו מוציאים כל כך הרבה אלבומי הופעה שזה כבר היה קשה לעקוב ולמצוא את הפנינים שבהם. אבל ב 1996 הוציאה הלהקה הישראלית החברים של נטאשה את אלבום ההופעה הראשון שלהם, ''בהופעה חיה'' ולטעמי, זה אחד מאלבומי ההופעה הכי טובים בכל הזמנים ואתה יודע שלאבום הופעה הוא טוב כשאתה מרגיש שהוא אלבום משל עצמו, לא הופעה, וזו בדיוק התחושה שהאלבום הנהדר הזה מעביר. 15 שירים שעה ואחת עשרה דקות של רוק אקוסטי מושלם, שירים שמחים יותר, עצובים יותר, קלילים, כבדים, האלבום משלב את השירים הכי טובים משלושת האלבומים הקודמים של הלהקה , לכן אני אעבור על השירים שבו איך שהם מועברים כאן ואדבר עליהם בספציפיות.
האלבום מתחיל עם ניגון יפהפה על הגיטרה האקוסטית שמכניס אותנו לאווירה ואל ''עכשיו אני'' ואז ארקדי דוכין מתחיל לשיר תוך כדי שהגיטרה ממשיכה להתנגן ברקע ברוגע, מלווה אותו בצורה מושלמת, בחירה חכמה להתחיל את האלבום עם השיר הזה בהתחשב בשורה: ''התגעגעתי אז באתי'', קלאסי להופעות. אחרי כמעט שלוש דקות האווירה הרגועה נשברת הקצב מתחיל לעלות ודוכין משלב כמה צעקות שגורמות לנו יותר להתלהב ולהכנס לאווירה פחות רצינית וככה בעצם שובר את הקרח.
אחרי הפתיחה הרגועה עם ''עכשיו אני'', בא ''אני אוהב אותך'' אחד השירים היותר קליטים וקלילים באלבום, עם ריף קצבי שחוזר על עצמו לאורך כל השיר ומילים שטויות יחסית כמו: ''ואם תראי לי את שלך אני אראה לך את שלי'', אבל בראיון סיפר שטרית שהמילים האלו לא שטוחות כפי שהן נשמעות, אין כאן היבט מיני כמו שהרוב חושבים, הוא מדבר על פתיחות במערכות יחסים, שבמערכת יחסים כל אחד צריך להראות מי הוא. זה שיר מצויין כמו כל אחד מהשירים האחרים שכאן, הוא כיפי ממכר והפזמון שלו מצויין ומעביר אווירה של קאנטרי. לא השיר הכי עמוק או מרגש באלבום אבל בהחלט אחד המהנים שבו.
אחרי השיר הקליל והכיפי שקיבלנו קודם הלהקה מחליטה לעשות סוויץ' ענק ומנגנים את ''יש בך''. השיר נפתח עם אינטרו מדהים של דוכין אשר מנגנן רק על הפסנתר בשקט ולאט עד שאחרי כמעט דקה וחצי נכנס גם הגיטרה והבס, אחת הפתיחות היפות ביותר שיש בהופעה הזאתי. ואז אחרי 2 דקות של מלודיה מושלמת מתחיל דוכין לשיר, ומביא את אחד הביצועים הכי טובים שלו, הוא נע בין רוגע ולהט ומתאים את זה בצורה מושלמת למוזיקה שברקע, אחרי שלוש דקות הוא עוצר את השירה ומתחיל לספר את הסיפור מאחורי השיר, לא אקח לכם את ההנאה של לשמוע את הסיפור ולכן אני לא ארחיב, אחרי שהוא מסיים לספר הוא ממשיך את השירה וזה אחד מהדברים היפים באלבומי הופעה, האותנטיות, הדיבור עם הקהל תוך כדי שמשתלב עם המוזיקה, כמו תוספת לשיר. בקלות אחד השירים היורת אהובים עליי מהאלבום
ממשיכים אל ''קוק בצהריים'' אחד הלהיטים הגדולים שלה, גם הוא מתחיל עם ניגון קצר יחסית על הפסנתר, השיר הנהדר לקוח מתוך אלבום הקונספט של הלהקה ''רדיו בלה בלה'' והשיר עצמו מדבר על הצורך הלא נגמר בסמים על מנת לתת לדיבור לזרום, חוץ מזה הפי.וקסמן (שהוא אחד מפיצלוי האישיות של א. וקסמן הדמות הראשית באלבום הקונספט) מדבר על ההצלחה שלו בתור שדר פיראטי, השיר מקבל יותר משמעות כששומעים אותו כחלק מהאלבום המקורי שלו אבל הוא לחלוטין אחד האהובים עליי מהאלבום בגלל הגיטרה האקוסטית שמלווה בקצב מושלם את השירה והסיום העוצמתי והסוחף של השיר.
''בדקה אחת שפויה'' השיר הבא באלבום, הוא השיר האהוב עליי מהאלבום. כמו רוב השירים המצטיינים באלבום מבחינתי הוא מתחיל עם ניגון שקט ומסתורי שלאט לאט מתגבר ומכניס לאווירה, בהתחלה הבס ואז הפסנתר ואז מתחיל מיכה שטרית לשיר, השיר הוא לא מהיר, הוא שילוב של ג'אז ורוק, השיר נכתב מנקודמת מבט די נמוכה, ואפשר להבין את זה מהמשפט: ''בדקה אחת שפויה'', כלומר שרוב הדקות הן לא ככה, וזה ממשיך, ''בדקה אחת שפויה הצלחתי לראות'' זאת אומרת שרוב הזמן הבן אדם בשיר שאינו נמצא בשפיות לא מצליח לראות משהו באי שפיות שלו, אבל הדקה הזאתי מאפשרת לו דווקא כן לראות, השיר מדבר על ההתרוממות של הבן אדם מנקודת השפל שלו ומספר על הדברים שהוא מסוגל לראות עכשיו בדקה הבודדה של השפיות, השיר נחתם בסולו מצויין על הקלידים וסולו רגוע של הגיטרה האקוסטית עד שחוזרים למגינה הקבועה שחוזרת על עצמה בשיר.
השיר השישי באלבום הוא ''מלנכולי'' עוד שיר קליל יחסית עם מילים ביזאריות יחסית אבל השיא של השיר לדעתי הוא הפזמון שאחרי השירה הקלילה בבית עוברים לפזמון שם נכנס רובד אחר לשיר, רובד יותר כבד עמוק ורציני, הגיטרה משנה מצקב וזה כבר לא ריף קליל אלא ריף יותר חזק ומתגבר ''הירקון זורם ונשפך לים, הזונות גם'' אחת השורות היותר אהובות עליי במוזיקה הישראלית, השיר מסתיים בכך שהקהל חוזר על השורה שוב ושוב, שיר מצוייין
שיר מספר 7, שני סיפורי אהבה מתחיל במנגינת חתונות קלאסית, כזאתי שתמיד שומעים בסרטים, השיר בהתחלה נשמע כמו שיר אהבה קלאסי "הוא אוהב אותה והיא איתו'' אבל אז נכנסת השורה הבאה: ''אבל האמת היא שהוא פוחד והיא גם כן, להיות לבד'' השיר מדבר על בדידות, דבר שהרבה אנשים חווים בחייהם, ועל מערכות יחסים שמתבססות על זה, על הפחד הזה של להיות לבד שיותר קשר, לא הרומנטיקה, אלא הפחד, השיר נגמר בניגון יותר חזק של הספנתר הכינורות והגיטרה ברקע עד ששטרית חוזר על המילים שוב, ''הוא אוהב אותה והיא איתו וזה נחמד, זה נחמד'' ובכך מסתיים השיר.
השיר הבא, '' יש זמן'' מתחיל בסולו תופים קצר ומשם עוברים על השיר, הגיטרות מנסרות את האווירה ובעצם בכך עושים דואט עם הקול של שטרית, הוא שר וכשהוא שותק הגיטרות עונות לו, השיר הוא אחד הישרים היותר אפלים של הלהקה, '' חושב אולי אני מת זמן טוב להתאבד עכשיו'', '' כל פעם את אומרת זה אחרת תשאר ליד כל פעם כמו בסרט את אומרת תשאר ליד מה הפחד מה הבהלה הרי יש, יש זמן, אחד מהשירים הפחות אהובים עליי באלבום אבל בכל זאת שיר שנוגע בנקודה חשובה בחיים אם לא הכי, הזמן, הזמן שהולך ונגמר, כל השיר שטרית חוזר ואומר יש זמן יש זמן אבל בבתים הוא בעצם מגיע להבנה שכבר מאוחר מדי, שהזמן שכל הזמן הוא חשב שיש, איננו עוד.
על קו הזינוק, אחד הלהיטים הכי גדולצים של הלהקה, ואין כאן ביצוע יורת דמי מיוחד לשיר, הם מביאים את השיר כמו שהוא, וזה מצויין: גיטרה ברקע מדהימה, והמילים הן דימוי לסקס, '' על קו הזינוק לפני המרוץ, בו אני ואת עומדים לרוץ, בכדי לשבור את השיא שלי ושלך'' לא צריך להיות חכם במיוחד כדי לשים לב לזה, כל השיר מתאר מירוץ מההתחלה עד לסופו, או אם תרצו מתאר את האקט המיני מהתחלה ועד הסוף, אבח השיר מתאר סקס רע, כמו שאפשר לשים לב בפזמון ''ואני מתבלבל ונופל'' למרות הדמיון החזק לאקט מיני מיכה שטרית הכחיש כל קשר לזה.
שיר מספר עשר, ''טמבל'' מתחיל עם מנגינה שמזכירה קצת את השיר המפורסם:
בחורה מהקהל מתחילה לשיר את השורה המפורסמת: '' hit the road jack and don’t you come back no more no more'' ומפסיקה בצחוק, דוכין מציע לה לעלות לשיר, כאשר לא נשמעת תגובה הוא מתחיל לשיר. ''טמבל'' זה אחד השירים הטובים ביותר באלבום והוא מזכיר את כוורת, הבתים קליטים מאוד והפסנתר של דוכין ברקע מתאים מאוד לאויירה של השיר. המילים של השיר באופן כליי קלילות כמו שאפשר לשער ומדברות על... טמבל. אחרי הפזמון הראשון נכנסת הגיטרה וזאת לפי דעתי אחד הניגונים היפים ביותר באלבום, הסאונד שלה מזכיר בלוז ומעלה את קצב השיר, ואז מתחיל שטרית גם יותר להכנס לשיר, הוא מתחיל לשיר בקול יותר רם וביחד עם הגיטרה מעלה את האווירה, וביחד עם הפסנתר המעולה בהתחלה, הגיטרה הבלוזית והשירה המדהימה של שטרית הופכת את השיר הזה למרות המילים הלא עמוקות אלא המצחיקות לאחד השירים ניותר יפים באלבום.
''אני לא רוקד כשעצוב'' ממשיך את הוויב הקליל של השיר שקדם לו, הגיטרות הבלוזיות נשמעות ברקע אבל מה ששומעים בעיקר זה הפסנתר שנותן אווירה של מועדון לילה מאוחר, תוך כדי המילים שנשמעות ברקע הן חצי שירה חצי דיבור, שטרית חוזר בעיקר על המילים ''אני לא רוקד כשעצוב'' ופה ושם מכניס עוד כל מיני קטעי דיבור, לא שיר מיוחד, אבל מהנה לשמוע, הלחן מהנה לחלוטין והשירה הקלילה יושבת טוב עם המילים.
אנחנו מתקרבים לסוף ומרגישים את זה גם בבחירת השירים עכשיו, שברי את הטלוויזיה המצויין מתחיל להתנגן וכמו הרבה מהאלבום הפסנתר של דוכין מוביל את השיר ביחד עם השירה המצויינת של שטרית והכתיבה המעולה והעמוקה: ''יש לי אהבה, ים של אהבה, אפילו יש לי קצת כסף, אז מאיפה זה בא? מאיפה זה בא? מאיפה בא העצב?'', '' לפעמים אני שונא את הכנות שלך, אבל נדמה לי שאת צודקת'' ,חוץ מהפסנתר שהולך לאורך כל השיר בנוסף הפריטה החזקה והמיוחדת על הגיטרה שבאה בפזמון מוסיפה לשיר, וכך הופכת אותו בעיני לאחד מהשירים היפים ביותר באלבום הזה.
איש בלי נצח הוא אחד מהשירים הפחות טובים באלבום אבל גם הוא לא רע בכלל, את האווירה הקלילה והרגועה של השיר שובר הפזמון בוא מצטרף הקהל לשירה וההרמוניה בשיאה, פחות טוב משמעותית משאר השירים באלבום אבל עדיין טוב.
מגיעים לשיר לפני אחרון, ''אם כבר לבד'' אחד השירים הכי יפים של הלהקה, השיר הזה כמו רוב האלבום הוא עמוק כנה וסוחף, הוא מתחיל בשירה איטית של שטרית: '' ולא כמו בעבר ולא כמו שדובר, הכל עומד לא זז'' שטרית מדבר על איזשהוא שינוי משמעותי שחל בחיים שלו, משהו כבר לא אותו דבר, בשורה הבאה הוא אומר: '' עצב גם ואהבה לא משנים דבר'' אמירה מאוד חזקה בהתחשב בזה שאהבה היא אחת מהמשעויות החזקות ביותר לחיים עבור הרבה אנשים. בפזמון השיר שטרית מתנער מהסתכלות על המצב כמצבו האישי, הוא אומר ''מיליוני אנשים לבד ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה, שנתחמם, שלא נשתגע'' המצב הוא שיש מילוני אנשים בבדידות, זה הנתון אין מה לעשות יתו כרגע, אבל אם הוא כבר ככה לפחות שנהיה בתנועה, כלומר שנהיה עם הניסיון לזוז קדימה ולדעת להמשיך קדימה, ככה הבדידות תהיה יותר סבירה. בסוף השיר מתחיל ארקדי דוכין לתת קרדיטים לכל חברי הלהקה עד שמגיע תורו ושטרית נותן לו, אחרי שהם מסיימים הם חוזרים לשיר מסיימים אותו והשיר מסתיים במחיואת כפיים חזקות של הקהל.
השיר האחרון באלבום הוא נאמר כבר הכל, השיר האחרון גם באלבומו המקורי, הסלף טייטלד. השיר מצויין והוא סוגר את האלבום בצורה מצויינת, ביחד עם הקהל השיר הזה מהמרגשים ביותר באלבום והוא מדבר על אהבה נכזבת: '' לא תדעי לעולם איך בכיתי כמו ילד'' '' הלילות ארוכים והפחד'' השיר מדבר אל הרבה מאיתנו ומישהו שעבר שברון לב יתחבר אליו במהירות. השיר ממשיך מהשירה של ארקדי אל סולו גיטרה יפהפה בזמן שהקהל שר ברקע וארדי על הפסנתר ואז ארקדי חוזר לשירעוד קצת ובכך מסתיים השיר האלבום וההופעה.
האלבום הזה הוא אותנטי, כנה, סוחף, הוא מרגש מאוד, משעשע, וביחד עם הפסנתר של דוכין הוא מייצר אווירה מיוחדת למדי שביחד עם כל הדברים שציינתי לפני הופכת אותו לאחד מאלבומי ההופעה הטובים ביותר אי פעם לדעתי. ממליץ לכל מי שלא שמע אותו לשמוע, שתהיה שבת שלום ותודה שקראתם.