טים קוק נשא השבוע נאום די תוקפני על פייסבוק, והאשים אותה על דיסאינפורמציה (fake news) והפצת תיאוריות קונספירציה. מאז ומעולם, האלגריתם של פייסבוק (זה שקובע מה נראה בדף הבית) העניק עדיפות לתוכן שמעודד כמה שיותר תגובה מהגולשים.
תואריות קונספירציה ופוסטים פוליטים קיצוניים, כמובן, מצטיינות בדיוק בזה.
אבל זה לא הכל.
פייסבוק היא פלטפורמה חינמית, אבל החברה עצמה החמישית בגודלה בארה"ב. את רב הרווחים שלה, פייסבוק מרוויחה ממפרסמים. היא מאפשרת להם להגיע לקהל הרלוונטי להם בעלות מינימלית. היום, עסק יכול להופיע בפני 1,000 לקוחות בפחות מ-$10.
פייסבוק אוספת כמות עצומה של נתונים על המשתמשים שלה גם מחוץ לפלטפורמה.
היא מציעה לאתרים לתקין Pixel שמאפשר לאותם אתרים להציג מודעות למי שכבר ביקר באתר שלהם. זאת הסיבה שכשאתם רואים משחק מחשב באמזון, הוא ימשיך לעקוב אחריכם בפייסבוק ימים ושבועות אחרי.
פייסבוק לומדת באיזה אתרים אתם מבקרים, מה אתם אוהבים, מה אתם עשויים לקנות - ומוכרת (בעקיפין) את המידע הזה לחברות שמוכנות לפרסם לאנשים כמוכם.
איך זה מתקשר לאפל?
מוקדם יותר השבוע, טים קוק העלה סרטון שבו הוא אומר די. בגרסא הבאה של האייפון, פלטפורמות כמו פייסבוק יצטרכו להציג לכם התראה שתשאל: "אתה מרשה לפייסבוק לעקוב אחריך?"
פייסבוק, כמובן, לא מרוצים מהמשך. לא צריך להיות מבין גדול בפרטיות כדי לבחור "לא". זו אומנם בחירה שרירותית למשתמש, אבל בעלת השלכות רבות לפייסבוק.
איש הלטאה מארק צוקרברג כבר הזהיר משקיעים של פייסבוק שהמהלך עשוי לחתוך את הרווחים של פייסבוק ב-50%.
אז בעד מי אתם?
We should not look away from the bigger picture. In a moment of rampant disinformation and conspiracy theories juiced by algorithms, we can no longer turn a blind eye to a theory of technology that says all engagement is good engagement, the longer the better, and all with the goal of collecting as much data as possible.