מאיר אריאל - חית הברזל

הקדמה -
השיר דרוש מספר דניאל שבתנ"ך (כתובים) שכתוב ברובו בארמית,
דניאל היה מגדולי הנביאים ובנוסף לכך קיבל את הכוח המיוחד לחזיונות וחלומות.
הסיפור של דניאל מתחיל כך:
נבוכדנצר היה מלך בבל שהחריב את בית המקדש הראשון והוציא את העם היהודי לגלותם בפעם הראשונה,
הוא החליט שהוא רוצה לקחת כמה בחורים צעירים מיהודה ולהעמיד אותם במבחנים ואת המוצלחים ביותר הוא יכניס למלכות שלו כיועצים כי בכל זאת הוא היה מודע לחכמה ותבונה שבאה עם העם היהודי.
ביניהם היה דניאל ודניאל היה נעלה מכולם.
לילה אחד שכב נבוכדנצר במיטתו וחלם חלום שהעיר אותו בבהלה, חלום שהוא לא זכר ממנו כלום..
בבוקר למחרת הוא אסף כל היועצים שלו (חרטומים, אשפים וכו) ואמר להם תספרו לי מה חלמתי וגם תפרשו לי את החלום, היועצים שלא ידעו איך להתמודד עם הבקשה הזאת ניסו "למשוך זמן" אז הם ענו לו "כבוד המלך, אנא ממך, ספר לנו מה חלמת ואנחנו נפרש" אז הוא החזיר להם וענה "לא, אתם תספרו לי את החלום ואז תפרשו", והם שאלו שוב - "יחי המלך לעד, תספר לנו את החלום ואנחנו נפרש"..המלך נבוכדנצר היה מלך אכזרי שלא יכל לשמוע סירוב והחליט להוציא את כל היועצים שלו וכל בעל חכמה להורג, ובאמת לאט לאט כל מי שנתפס הוצא להורג, שר המטבח (מלשון לטבוח) הגיע לדניאל ואמר לו שהוא מוציא אותו להורג אז דניאל מחא ושאל אותו למה הוא מוציא אותו להורג אז שר המטבח ענה לו וסיפר לו על החלום של המלך ודניאל אמר לו תן לי יום אחד ותשים אותי לפני המלך.
דניאל ביקש משלושת חבריו (נביאים נוספים שהיו באותה תקופה וגם התקבלו למלוכה) שיתפללו בשבילו שיקבל את החלום והפירוש, ובאותו לילה החלום והפירוש נמסר לדניאל, אז הוא הוצב לפני המלך וסיפר לו את החלום שלו (אותו החלום הוא החזון שדניאל קיבל מאוחר יותר רק שהחזון של דניאל היה הרבה יותר מפורט ויותר גבוה, כי בכל זאת מלך זה מלך ונביא זה נביא).

חית הברזל -

תקופת המתכת, עידן הברזל
מזכיר לי חיה מחזון דניאל
חיית המתכת חיית הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל...

פירוש -
תקופת המתכת - מאיר אריאל כמו שנראה בהמשך מנסה לפרש בעצמו את חזון דניאל ואיך הוא מתאים לתקופתנו
אז הוא מתחיל את השיר בתקופת המתכת שזוהי בעצם השוואה לתקופה שלנו הטכנולוגית בעלת מכשירי מתכת וכדומה
ואז עידן הברזל - ביטוי זה מגיע אלינו מתקופת הבית הראשון (מתי שמתחרש הסיפור) עידן הברזל הוא העידן בו התחיל הפיתוח וייצור של כלי ברזל.
מזכיר לי חיה מחזון דניאל - בחזון דניאל כמו שיתואר בהמשך מתגלה אליו חיה שחלקה עשויה מברזל, ותקופתנו מזכירה לו את נבואת דניאל
חיית המתכת חיית הברזל - שוב עושה השוואה, החיה שקיימת בדרונו לעומת החיה שדניאל חזה
כל כך דומה שאני מתבהל... - מאיר מבחין איך חזון דניאל מתקשר לתקופתנו וגם יבאר על כך בהמשך

בשנת אחת לבלשאצר מלך בבל
חזון בחלום ראה דניאל
ותעלינה ארבע חיות גדולות מהים
וכל חיה מסמלת מלכות בעולם

והרביעית שונה ומשונה מקודמותיה
מפחידה ואימתנית ותקיפה בתנועותיה
עם שיני ברזל גדולות אוכלת וגורסת
והשאר בציפורני נחושת דורסת
ועשר קרנים לה והקטנה מתוכם צומחת וגדלה
וצצות בה כעיני בני אדם
ופה מדבר גדולות מתרברב
סופה להתקטל ולהתחרב

פירוש -
בשנת אחת לבלשאצר מלך בבל - בלשאצר היה בנו (או נכדו) של נבוכדנצר, דהיינו השנה הראשונה למלכותו
חזון בחלום ראה דניאל ותעלינה ארבע חיות גדולות מהים וכל חיה מסמלת מלכות בעולם - בחזון של נבוכדנצר עלתה חיה אחת בעלת ארבעה תכונות שונות (זהב, ברזל, נחושת וחרס) וגם בחלומו כל תכונה סימלה מלכות אחרת בעולם, אבל בחזון דניאל מכיוון שזה נגלה אליו באופן הרבה יותר רחב וגלוי אז הוא ראה בבירור את המלכויות בנפרד בצורות שונות, העניין שכל חיה סימלה מלכות בעולם הובארה לו על ידי מלאך שנגלה אליו.
והרביעית שונה ומשונה מקודמותיה....סופה להתקטל ולהתחרב - מאיר אריאל מביא פה בעקרון תרגום לתיאור של החלום מארמית.
ולעניין כל שאר החיות תוארו כחיות שקיימות ורק החיה האחרונה הייתה בלתי מזוהה, היא הייתה שונה לגמרי מכל חיה שקיימת, וגם מובא פה כל גורלה, היא תעלה מן הים אבל היא גם תיפול בחזרה (בספר זה מובא טיפה מאוחר יותר שהיא תקרוס).

כל המגדלים המשוננים האלה הנוגסים בתכלת
כל השפיצים האלה בגרפים
ברזל כתנין, מתכת כפרד
ברזל כציפור, מתכת ג'ירפה
ברזל מצופה מתכת ערמומית
מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים
פרצוף של שפחה, לא עושה ענינים
עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים
כל המחשבים האלה
המרדימים האלה, העוקרים האלה
את אצבעותינו...מעולמנו...

הקדמה לפירוש - בבית הראשון מאיר נותן את החלום כמו שהוא איך שהוא לקוח מהספר בשביל לתת לנו את הזווית שלו ועכשיו הוא מראה את ההשוואה לתקופתינו
פירוש -

כל המגדלים המשוננים האלה הנוגסים בתכלת
כל השפיצים האלה בגרפים
- מאיר אריאל נשמע כעוס ומאוכזב מהקדמה הפוסט מודרנית, מרימים גורדי שחקים שנוגסים בתכלת (=מסתירים את השמיים) וכל השפיצים האלה בגרפים, שלפה הגענו? שזה מה שאנשים מתעסקים היום? קפיטליזם במיטבו, זה לאן שאנחנו הולכים? השפיצים בגרפים יכולים גם לסמל את השינוי החד שמתחולל.
ברזל כתנין, מתכת כפרד
ברזל כציפור, מתכת ג'ירפה
- מודה שלא הגעתי עד לסוף דעתו של מאיר אריאל, בספר דניאל החיות שנגלו אליו היו אריה, דוב ונמר (וכמובן החיה הרביעית שלא ניתן לה שם), אני מניח שהוא מתכוון לאיך שדברים היום יכולים להיות מצועצעים, אפילו החיות בעצמם כבר לא יהיו חיות אלא שרבוט פרודי וזול שעשוי ממתכת או ברזל, אולי הוא אפילו מתכוון לזה שאפשר לראות אותם במסך טלוויזיה ולהסתפק בזה.
מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים
פרצוף של שפחה, לא עושה ענינים
עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים
כל המחשבים האלה
המרדימים האלה, העוקרים האלה
את אצבעותינו...מעולמנו...
- כן אנחנו כבר רואים את מאיר כותב בצורה יותר ישירה ומילולית למה שהוא מתכוון כתקופת המתכת, מאיר רואה בכך סוג של אסון אבל אחרים לא עושים מזה עניינים, ובנוסף לכך הם גם לא יודעים בצד של מי הם (סוכנים כפולים) את מי הם משרתים? את עצמם או את המערכת? איכשהוא יוצא שאת שניהם באופן סותר.

תקופת המתכת, עידן הברזל
הזו הרביעית שראה דניאל
בחזיונות לילה אז בבבל
האם זה עכשיו שוב מתגלגל...?

פירוש - די ברור ממה שהסברתי מקודם, אבל יש נקודה אחת שצריך להסביר
בספר דניאל כשיש לו חזיון אז כתוב שזה הגיע אליו בלי יותר מדי פירוטים
אבל כשהוא חזה את החיה הרביעית היה כתוב שהוא חזה אותה בלילה.
הלילה מסמל אצל העם היהודי את הגלות והיום מסמל את האור של הגאולה (חשוב להמשך)

גורסת, דורסת, הורסת, הודקת,
ומשווקת את זה כחופש דיבור
מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת
עצם לתחקירני זכות הציבור
קרנים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום,
פה לא מפסיק ללהג
אומר מה לרצות, מה לחשוב,
מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג
והמונים המונים חצי אוטומטי
הלומי פטישוני כסף סמויים
רצים רצים מפוקדי ריצודים מהבהבים
עטופים במגילה של תנאים וזכויות
מסוממי קידמה והתפתחויות
לעבוד בלי דעת ולשרת
לשמש ולשמן את
חיית המתכת חיית הברזל
לכל מקום יגיעו יונקותיה
שלטון המתכת מלכות הברזל
בני אדם, טיפות של דם וקשקשיה

פירוש -

גורסת, דורסת, הורסת, הודקת - תרגום חלקי של תיאור החיה הרביעית, עוד סיבה שהייתה לכך שהיא הייתה חיה שונה באופן יוצא דופן שאצלה היה יצר יותר רשע, שאומר "מה שיכול לשמש עבורי אני אהנה ממנו ומה שלא אני אשמיד (אדרוס, אגרוס..)
ומשווקת את זה כחופש דיבור - מאיר אריאל בשלב הזה של השיר עדיין שומר על סוג של מיסתורין, באופן מסוים הוא מפרש את הסיפור לאחור, הוא לא נותן הקדמה הוא קודם אומר את זה איך שזה ורק לקראת סוף השיר הוא נהיה יותר ספציפי (כמו בספר דניאל עצמו), בינתיים נתייחס לזה כמו שזה..שוב הוא מביא דוגמא מהעידן שלנו "הדמוקרטי והנאור", משמידים דברים עד לקרקע ואז מתרצים את זה בחופש דיבור
דוגמא - מלחמת ויאטנם, האמריקאים אומרים ״אוי לא משטר קומוניסטי, אנחנו כבר יודעים איך זה הולך, הם מנסים לקחת להם את החופש דיבור! אנחנו נכנס לשם ונרצח את כל המלוכסני עיניים המלוכלכים האלה!״
מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת
עצם לתחקירני זכות הציבור
- אולי זה שלב שאנחנו יכולים להתחיל להגדיר את החיה הזאת כהממשלה של דורנו אבל בהמשך מאיר אריאל מראה שאומנם כן זה כנראה הממשלה אבל אין ספק שיש לנו חלק בדבר הזה גם.
לעניין, "הממשלה" לוקחת לעצמה את ההון, את הרכוש, המוסר, ואפילו את התבונה של ענייני עולם ומשאירה לאזרחים ובמיוחד לסנגורים של האזרחים רק חלק חסר משמעותי ממנה
קרנים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום - אפשר לראות את זה מהכיוון שבתקופת המתכת שלנו, יש מצלמות בכל מקום ולכולם יש טלפונים וכדומה אז השליטה שלהם הורחבה לכל מקום שהם רק חפצים בו.
פה לא מפסיק ללהג(=להגות, לדבר)
אומר מה לרצות, מה לחשוב,
מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג...(עד סוף הקטע)
- הממשלה עוברת את הגבול שלה ומחפשת אחידות, בתנ"ך מובא לנו ממשלה כזאת בספר בראשית, שוב, ממלכת בבל הקדומה יותר, בא מובא הסיפור המפורסם של מגדל בבל,
בא הם ניסו להגיע עם המגדל עד לה', בנוסף לכך הם ניסו לאחד את כל העולם שיהיה בעל לשון אחת ומסורת אחת, מסופר שבזמן בניית המגדל כשנפצע בן אדם ומת הם היו ממשיכים כרגיל אבל כשנפלה אבן אחת מהמגדל זה היה צער נוראי, הדרוש מהמשל הוא שהחשיבות של האידיאלוגיה הפך ליותר חשוב מהאדם, בהתחלה כביכול המטרה של אחידות היא לטובת האדם אבל לבסוף מתברר שעדיף לסכן חיי אדם בשביל להגיע למטרה הזאת ואז היא לא שווה כלום, בשביל להבין את המושג אחידות יותר יש להבין את המושג "אחדות".
אחדות = כל אחד חי תחת הרצונות שלו, השפה שלו, המסורת שלו, החופש שלו, הדת שלו והארץ שלו אבל כולם שואפים למצוא מכנה משותף שיקשר ביניהם וייצור מצב של שלום בין כולם
אחידות = לבטל את מעמד האדם ולהנמיך אותו לציפיות צרות שככל שהם נהיות יותר צרות האדם נהיה יותר קטן ונלקח ממנו כל זכות לחופש, אז נחזור למה לשורה המרעידה שמאיר כתב למעלה - "האם זה עכשיו שוב מתגלגל?"
(הרחבה - באותם ימים הגיע אלינו הפתרון של האחידות הזאת בשם אברהם שהוא גם אבינו, התפקיד של אברהם אבינו ושל העם היהודי במקורו הוא לתקן את האחידות ולהביא אחדות, איך? ״ויאמר ה׳ אל אברם:…ונברכו בך כל משפחות האדמה״ (בראשית י״ג, פסוקים א-ג)
פירוש - אחרי שמגדל בבל קרס והמלכות התפרקה העם האחיד התפרק גם ל70 משפחות (=עמים), לעניין ״נברכו בך כל משפחות האדמה״ יש לנו פה בעיה, איך נפגש את זה? פשוט להגיד שהתברכו בך כל משפחות האדמה? לא, כשהתורה רוצה להשתמש בלשון ברכה היא יודעת לעשות את זה, אז מה זה נברכו? מלשון ברך (החלק ברגל) שנמשלת לפעולה החקלאית שמצויה בגפנים, אם הייתם פעם בכרם וראיתם איך מגדלים גפנים אז די ברור שהם בעלי ענפים והפעולה הזאתי היא בעצם לקחת ענף, לתקוע באדמה וממנו יצמח גפן חדש.
זה מה שנעשה עם אברהם, כל ה70 משפחות נברכו בו וממנו נוצר ונולד העם היהודי שמחזיק בכל התכונות שלו.
מכך יבואר ״אתה בחרתנו מכל העמים״ (מופיע בהמון ברכות כחלק מתפילה) שהובא אלינו מ״לא מרבכם מכל העמים חשק יהוה בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים״ (דברים ז, ז)
בשביל לבאר זאת אתן רקע, הקונטקסט של המשפט בחרתנו מכל העמים בימנו נלקח באופן שלילי, אנחנו היינו עם קטן והשם בא הצביע עלינו ואמר הנה אתם טובים, אתם העם הנבחר…אבל בעצם הוא לקח מכל עם ועם וחיבר לעם אחד שישמש ככלי לחיבור שארית כל העמים, אתם יכולים להגיד לי דרשה יפה אבל לא נשמע מקובל, אבל אני לא צריך ללכת רחוק בשביל לשכנע אתכם..מי נמצא היום בארץ ישראל? יהודים? כן, אבל איזה? רוסים. ארגנטינאים, ספרדים, עירקים, קנדיים, אמריקאים וכו..וכולם גם בנוסף יהודים..)


מקובל שהרביעית היא רומי
מקובל שרומי היא אדום
ממש כך או באופן סמלי יש די הרבה מרומי היום
כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה
עם חלונות ההצצה אל הזירה
המלאה גלדיאטורים שהם חיות טרף
ודם מציף את תת ההכרה
תחליף תחנות תמיר ערוצים
תשוטט כאוות נפשך בעולם
תחשוב שאתה מחוץ לכל זה
לא נוגע לך זה שם
אבל בינתיים בעצם מה שקורה זה
שאתה עוד אחד שיורה ויורה
מתרגל לחסל בלחיצת כפתור
חיית טרף גלדיאטור

פירוש -

מקובל שהרביעית היא רומי, מקובל שרומי היא אדום ממש כך או באופן סמלי יש די הרבה מרומי היום - או, סוף סוף מאיר אריאל אומר לנו את זה חד וחלק
החיה הרביעית היא בעצם רומי, ורומי היא אדום, מה זה אומר? רומי מלשון רומא, אדום מלשון ארץ אדום שמלכותה התגלגלה למלכות רומא הנוצרית, החיה הראשונה מסמלת את מלכות בבל, החיה השנייה את מלכות פרס, השלישית את יוון והרביעית את רומא, ורומא היא המלכות המשונה והאימנית והמפחידה ביותר לפי חזון דניאל ולפי ההיסטוריה היפה שלנו, מלכות שנמשכת עד היום, בעזרת ביסוסה של הנצרות הרומאית בעולם שעדיין שולטת, שכתוב בנבואה שהיא גם תחריב את העולם (אבל יהודים יקרים אין מה לחשוש בנבואה גם כתוב שעם ישראל יעלה וישמיד את כל המלכויות ויצור מלכות שתתקיים לעולמי עד בסיעתא דשמיא מן הסתם), כמו שכתבתי מקודם לגבי הסמליות של לילה ויום אז הוא חזה את רומא בלילה כי היא תוציא את ישראל לגלות השנייה שלה בחורבן הבית השני.
כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה - וזה לדעתי השם תואר הכי יפה שעד היום נתנו למילה "אינטרנט"
עם חלונות ההצצה אל הזירה
המלאה גלדיאטורים שהם חיות טרף
ודם מציף את תת ההכרה
- וזה התיאור הכי יפה שעד היום ניתן ל"תרבות האינטרנט", מאיר אריאל בוחר להתעלם מסרטונים של בייבי שארק שאפשר להראות לאחיינים שלכם ביוטיוב וישר קופץ לבעיה העקרית שבאינטרנט, אנשים מאבדים צלם אנוש ואת ההכרה ומצאו פה מפלט בשביל לתקוף, למה? כי הם גלדיאטורים הפנים שלהם מכוסות
תחליף תחנות תמיר ערוצים
תשוטט כאוות נפשך בעולם
תחשוב שאתה מחוץ לכל זה
לא נוגע לך זה שם
- הקולוסיאום הכלל עולמי הזה יכול לשחק בראש של אנשים, אני יכול לפתוח את הערוץ חדשות ולשמוע על מחבל שפוצץ אוטובוס בצרפת ואז להעביר ערוץ ליפים והאמיצים ולשכוח שהמחבל הוא חלק מהעולם שלי, אבל גם בתחילת המשפט זה נראה כאילו הוא נותן פה מעלה של האינטרנט אתה יכול "לשוטט כאות נפשך בעולם" אז יכול לראות את הכל, אבל אז הוא אומר שזה לא שווה דבר אם זה נותן לך רק אשליה שזה קיים איפשהוא.
אבל בינתיים בעצם מה שקורה זה
שאתה עוד אחד שיורה ויורה
מתרגל לחסל בלחיצת כפתור
חיית טרף גלדיאטור
- אז אם חשבת שזה לא נוגע אליך אז האמת היא שאתה לא פחות חלק מזה

חזה הוית באדין מן קל מליא רברבתא די קרנא ממללה,
חזה הוית עד די קטילת חיותא והובד גשמה ויהיבת ליקדת אשא.
אתכרית רוחי אנה דניאל וחזוי ראשי יבהלנני...
(=הסתכלתי על קול המילים הגדולות שהקרן מדברת, עד אשר נהרגה החיה ואבד גופה וניתנה לשריפה באש. נפעמה רוחי, דניאל, וחזיונות ראשי הבהילוני)

פירוש = העתקה אחד לאחד מספר דניאל בסוף סיום החזון שלו. מאיר אריאל מזדהה עם דניאל שנבהל מהחזון הזה אבל גם נותן טיפה אור ואומר שהחיה הזאת בסוף תיפול

חזק וברוך תעשו עם המידע הזה מה שבא לכם

  • ElbGo

      רמה 924
    • נערך

    הפסקתי לקרוא באמצע כי אני לא מבין כלום למרות הפירושים אבל תודה רבה על זה כתבת יפה נראה לי
    אהבתי את השיר


    הנה ביצוע של ברי סחרוף

      וואי הנבואה הזאת אחד הדברים המעניינים
      אני זוכר הייתי בשיעור של מהרל הוא מדבר על זה באחד הספרים(לא זוכר איזה נראה לי בספר של חנוכה)התפוצץ לי המוח
      אין לי כוח לשמוע תשיר עכשיו אבל התוכן נשמע מעניין אז שמרתי
      סחתיין על ההשקעה יא גואט

        Panda נכון המהרל פירש את ספר דניאל

        • Panda אהב/ה את זה.

        Nowhere2go
        איזה ספר זה אתה זוכר?
        שכחתי את השם

        ספר דניאל תמיד עניין אותי אבל הכל כתוב בארמית לא ידעתי איך לגשת אליו אבל למדתי לאחרונה את הכל משיעורים
        אני אתן סיפור שמובא בפרק ו׳ אם אני לא טועה
        אחרי שדניאל ניבא שממלכת בבל תיפול ופרס תעלה לשלטון הוא קיבל ממלך בבל שליש מהמלוכה ובאותו לילה מלך בבל מת ופרס כבשה את בבל
        ומלך פרס ששמע את הסיפור החליט להקים ״כנסת״ של 120 אנשים הכי חשובים ושם את דניאל כמנהל מעל כולם
        והיה להם תוכנית להפיל אותו כי הם לא אהבו אותו אז הציעו למלך לחוקק חוק שבמשך החודש הבא לכל מי שיש בקשה מכל אדם או אלוה חייב לבקש מהמלך ומי שיתפס יזרק לגוב האריות.
        והם שכנעו אותו לחוקק אותו, אבל יותר מזה, החוק נכנס לחוקה בצורה שאפילו המלך לא יוכל לשנות את החוק, הרי הם ידעו שדניאל הוא איש שמתפלל 3 פעמים ביום כנהוג והם תכננו לתפוס אותו…וכך היה, דניאל היה כל בוקר צהריים וערב עולה לעליית הגג שלו, פותח את כל החלונות ומתפלל לכיוון ירושלים למרות שהוא ידע על החוק החדש, אחרי כמה ימים חברי המלוכה תפסו אותו והציבו אותו לפני המלך, והמלך כלכך נבהל הרי הוא אהב מאוד את דניאל והעריך אותו יותר מכולם, אז היה למלך עד השקיעה לשכנע אותם שהם טועים והוא לא התפלל, אז הם רבו ביניהם והמלך ניסה לתרץ תירוצים ודניאל פשוט עמד בצד. למה המלך יכל לשכנע אותם רק עד השקיעה? כי שעת השקיעה היא שעת תפילת המנחה, וברגע שהגיע השעה הזאת דניאל הסתובב לאחור ומיד התחיל להתפלל לפני כולם והמלך השליך אותו בעצבות לגוב האריות וסגר את הפתח. כל הלילה המלך לא יכל לישון מדאגה לדניאל, ברגע שעלתה השמש הוא רץ לפתח גוב האריות וקרא בקול לדניאל ושאל אם הוא שם, וענה לו דניאל, אחרי שהוציאו אותו מגוב האריות ראו שהוא יצא בלי שום שריטה או חבלה, רגע אחר כך המלך תפס את שלושת חברי המלוכה ששכנעו אותו לחוקק את החוק ההוא, אותם את נשיהם וילדיהם והוריד אותם לגוב האריות וברגע שהם נכנסו כתוב שהאריות אפילו אכלו את העצמות שלהם…

        • אורח

        Nowhere2go כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה - וזה לדעתי השם תואר הכי יפה שעד היום נתנו למילה "אינטרנט"

        מסכים זה מטורף

          • אורח

          אחד הדברים הכי יפים שקראתי

          admin תודה אחי העיקר מישהו אחד קרא כבר עשיתי את שלי

            צריכים גם להבין כמה דמיון באמת יש בין הספר לבין השיר
            עד כדי כך שהשיר הזה נבואי בעצמו
            הוא נכתב בתחילת שנות ה90 כשהעניינים האלה היו בתחילתם או אפילו כמעט לא קיימים ומאיר אריאל ראה את זה כבר אז

              • אורח

              פנטזיה כמעט תמיד התבססה על היסטוריה של אירופה המערבית בימי הביניים והמיתוסים שלה (דרקונים, אבירים, מלכים והערכים של אומץ, כבוד ואמונה) אבל הערכים מההיסטוריה התנכית והמיתוסים שלה כל כך מעניינים ואפשר לשאוב מהם כל כך הרבה השראה

              אשב לקרוא הכל ברצינות בהזדמנות

                Sweatshirt3k פיו יאח
                יש עוד דברים שיכלתי להרחיב עליהם שיתנו הבנה יותר מעמיקה אבל כתבתי את חפיף רק בשביל הבנה טובה

                admin לקחתי את הסיפור במילים פשוטות אבל איך שזה כתוב בטקסט באמת מחוץ לעולם הזה כל דבר מתואר בצורה הכי חדה והזויה שאפשר לקלוט (או שלא)

                  Nowhere2go תשקיע אם אתה רוצה אני אמצא זמן לשבת על זה בשיא הרצינות והקשבה זה מעניין אותי

                  יש על זה סרט ביוטיוב נראה לי שתיים או שלוש חלקים

                  אם לא הייתי רואה את הסרטים כנראה שלא הייתי מבין חצי ממה שכתוב פה אבל כתבת יפה,השקעה מטורפת